maandag 13 februari 2017

Wat ik kan leren van zangeres Kinga Bán


Meestal houd ik niet zo van vrouwenstemmen die solo zingen, maar de stem van Kinga vind ik erg mooi. Vooral de meeste rustige liederen die ze met Sela zingt hebben een speciaal plekje bij me, bijvoorbeeld dit prachtige lied:


Maar wat ik denk ik nog meer bijzonder vind dan haar stem, is de overtuiging en het geloof waarmee ze haar liederen over de Heere zingt ook al is ze menselijkerwijs gesproken ongeneeslijk ziek. Ik heb de laatste tijd verschillende interviews van haar geluisterd en gelezen. In deze blog wil ik graag wat schrijven over hoe ze getuigt en vertelt over haar leven met de Heere in haar ziekte omdat ik daar veel van kan leren.

Een aantal jaren geleden (2012) voelde Kinga al een tijdje een knobbeltje in haar borst waar ze verder weinig aandacht aan schonk. Na onderzoek bleek het kwaadaardige borstkanker te zijn met uitzaaiingen in de botten. Dit is medisch gezien niet te genezen en de artsen konden toen alleen nog gaan voor de kwaliteit van leven zolang het duurde. Daarvoor heeft Kinga onder andere een tijdlang een hormoonbehandeling gehad om de groei van kankercellen te verminderen en inmiddels slikt ze hiervoor een chemo-pil.

Toen bekend werd dat er geen genezing meer mogelijk was, hebben Kinga en haar man Reindert erg gehuild en zoiets is natuurlijk vreselijk. Nu is het zo dat Kinga in heel haar ziekteproces nooit een waaromvraag of boosheid richting God heeft gehad. In onderstaand filmpje zegt ze: 'De wereld waarin we in leven is nog niet de hemel Die God ons belooft, die komt nog. We leven nu in een gebroken wereld.' Dat vind ik een Bijbelse en realistische uitspraak. Deze wereld kent blijdschap, maar is ook vol van lijden en verdriet. En in onze welvaartmaatschappij proberen we dat soms zo ver mogelijk weg te stoppen en zoveel mogelijk te genieten van alle comfort die we hebben. Als je hoofdpijn hebt, dan neem je bijvoorbeeld een paracetamol en dan gaat het over. Ik geloof zeker dat de Heere medicijnen heeft gegeven en dat je die mag gebruiken, maar het gaat even om het feit dat alles soms maar mooi en perfect moet zijn. Maar dat is het niet... Lijden hoort bij het leven als Christen. De Heere Jezus zegt Zelf in Johannes 16:33: 'In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.' En in Romeinen 8: 17 staat: 'wanneer wij althans met Hem (Christus) lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden...' En dat is iets wat Kinga heel duidelijk ondervind in haar leven.

Op onderstaand filmpje vertelt ze onder andere over haar haar solo CD  'Uit liefde' die ze heeft opgenomen om degenen die dichtbij haar staan iets tastbaars mee te geven. Er staat onder andere een liedje op voor haar man en haar kinderen. Maar ze vertelt ook over haar ziekte en hoe ze daar bijvoorbeeld met haar kinderen over praat:


Kinga heeft 3 kinderen. Twee meisjes en een jongen:



Over het loslaten van haar kinderen zegt Kinga: 'Dat is eigenlijk het ergste, m'n kinderen achterlaten. Maar zelfs dat kan ik bij God leggen. Ik moet hen leren loslaten, hoe moeilijk dat ook is. God leert mij dat door mijn ziekte heen. God is ook belangrijker dan mijn kinderen en Hij zorgt ook voor hen. Hoewel ik echt alles voor hen overheb. En wat ik nu kan doen is hen wijzen op wie God voor mij is en wat ik ervaar. Dat vind ik wel heel belangrijk, om mijn relatie met God zichtbaar te maken en gewoon heel veel van hen te houden.'

Bijzonder dat ze zegt dat ze zelfs haar kinderen bij God neer kan leggen. Een tijdje geleden lag ik boven ziek op bed en ik hoorde beneden het schelle opgewekte stemmetje van mijn peuter. Mijn moeder zorgde voor mijn kinderen, ik kon het even niet. Ze hadden het prima naar de zin en voor één of twee dagen was het goed zo. Maar toch doe ik het het liefste zelf...En dan nooit meer voor je kinderen kunnen zorgen, voor altijd loslaten? Wat is dat moeilijk.

Op haar solo CD zingt Kinga ook een lied voor haar kinderen. De titel is: 'In Goede Handen'. Ze zingt dat ze mag weten dat er 'Goede Handen' zijn die voor haar kinderen zullen zorgen als zij er niet meer is. Boven alles de zorgende Handen van de Heere en daarnaast ook zorgende handen van mensen zoals hun vader en andere familie. Dat is een grote troost. Maar dan nog is het heel wat en daar zingt ze over, heel ontroerend:


Tijdens haar ziekte heeft Kinga geleerd dat het niet gaat om materie en spullen die God geeft, maar om God Zelf. Hij is 'Ik ben'.  Ze zegt: 'Dat is het geheim hoe je kunt leven met God, en dat is niet verdwenen tijdens de ziekte. Ik ben. En met dat Hij er is, is er vrede en rust.'

Haar relatie met de Heere Jezus is door haar ziekte verdiept. Ze is echt gaan beseffen dat het gaat om Jezus alleen. Vaak draait het in ons leven om het hier en nu: je gezin, werk, huis, noem alles maar op en dat is logisch ook. Maar dat verandert als dingen wegvallen. Eén ding is zeker: Jezus blijft staan. Door haar ziekte heen heeft Kinga beter zicht op de Heere Jezus gekregen. Het perspectief verandert: alleen God is werkelijk nog belangrijk. Ze getuigt: 'Natuurlijk denk ik na over het sterven. Maar de focus ligt niet op wat ik niet kan of dat ik er straks niet meer ben. Als ik dat doe word ik gek. Voor mij is het veel meer wat Paulus zegt in Filippenzen: het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. God wil veel meer geven dan een leven op aarde. In welke omstandigheden je ook bent, God is altijd groter.'

Met Sela zingt Kinga psalm 84 in de versie van Psalmen van Nu en daarin staat de volgende regel (Klik hier voor de volledige tekst van het lied)
 
'Gelukkig wie naar U vol van verlangen op weg zijn,
zelfs in het dorre bomendal zien zij een bron en regenval.’
 
Kinga zegt: 'Die bron heb ik gezien. Dat gevoel is zo sterk. Ik zou willen dat iedereen dat had.' Wat een genade van de Heere dat Kinga dwars door haar lijden en door de diepte heen bovenstaande waarheden blijft vasthouden. En ook dat ze zicht heeft op die bron van de Heere Jezus en wat is het ook voor ons belangrijk om altijd weer het zicht te houden op die bron. Want zelfs als je midden in het dorre bomendal bent is daar Zijn bron van genade, liefde en blijdschap altijd aanwezig.


De laatste schuingedrukte citaten heb ik van een interview van internet: klik hier als je het hele interview wilt lezen.


3 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor je leuke bligs
    Op de een of andere manier kom ik steeds bij die van jou uit!
    En wat bijzonder hoe je kinga hebt omschreven! Heb haar laatst in het echt mogen zien optreden en het was echt onwijs bijzonder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blogs, ga verder met God!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!