dinsdag 31 oktober 2017

Gezinsmoment: Daniël in de leeuwenkuil

Ons volgende gezinsmoment uit Daniël ging over het bekende verhaal uit Daniël 6.

Als belangrijke waarheid wilden we twee woorden meegeven: vertrouwen en bescherming. Daniël bleef vertrouwen op de Heere en de Heere beschermde hem.

Voor de inleiding had ik een informatieboekje uit de bibliotheek gehaald over leeuwen. We bekeken samen de platen en daarop zag je duidelijk wat voor sterke en gevaarlijke beesten dit zijn.



Mijn man vertelde hierna het verhaal van Daniël in de leeuwenkuil en gebruikte daarbij deze platen. In het verhaal liet hij duidelijk terugkomen dat Daniël bleef vertrouwen op de Heere en bleef bidden, ook toen hij hoorde van het verbod om een verzoek te richten aan welke god of mens dan ook. In dit verhaal komt opnieuw naar voren hoe trouw Daniël is in het dienen van de Heere en dat hij heel veel van de Heere houdt. Voor Daniël is de Heere het allerbelangrijkst. De Heere beschermde Daniël, hij kwam uit de leeuwenkuil zonder ook maar èèn schram van de leeuwen. Natuurlijk beschermt de Heere Zijn kinderen niet altijd op deze manier, denk bijvoorbeeld maar eens aan de vervolgde christenen. Maar in dit verhaal gebeurt het wel zo en dat wilden we toch ook meegeven. En ten diepste ben je altijd veilig bij de Heere als je Zijn kind bent, hoe het ook gaat in je leven.

Na dit indrukwekkende verhaal maakten we samen een aantal leeuwen van papier. Ik gebruikte gedeeltelijk het idee van dit filmpje, alleen plakte ik op de WC rol onderstaande leeuwenkop die mijn zoontje mocht inkleuren:


Uiteindelijk zag het er zo uit en vond ons zoontje ze zo mooi dat hij een hele leeuwenfamilie wilden maken. Gelukkig zijn ze heel eenvoudig en snel te maken:



Het idee was om daarna met duplo een leeuwenkuil te bouwen en daar de leeuwen en Daniël in te plaatsen. We konden dan ook nog wat napraten over het verhaal en kijken of alles een beetje geland was. Helaas was het op het eind allemaal een beetje rommelig gegaan en kon ons zoontje ook niet echt meer veel concentratie opbrengen. We hebben dit dus maar niet meer gedaan en zo leerde ik gelijk weer een beetje dat het niet altijd precies hoeft te gaan volgens het idee wat ik in mijn hoofd heb ;-).

Gelukkig heb ik de volgende dag in alle rust nog een leeuwenkuil met hem kunnen maken en het verhaal nagespeeld met de duplo. 


Tijdens het naspelen hoorde ik wel dat er heel wat was blijven hangen: erg fijn! Zo wist hij prima te vertellen dat 'Daniël niet werd opgegeten door de leeuwen omdat hij werd beschermd door de Heere God.'

Hier nog een foto van ons kijkplekje met alle werkjes over Daniël bij elkaar. De leeuwen en Daniël stonden er in werkelijkheid maar heel even, daar werd namelijk de rest van de week nog veel mee gespeeld.


Dit was ons laatste gezinsmoment over Daniël, de volgende keer hopen we te starten met het boek Samuël (met een onderbreking rondom Advent). Ik zal daar niet meer alle momenten van op mijn blog plaatsen, misschien af en toe èèn. Maar ik vond het mooi om dit keer eens alle gezinsmomenten van deze serie met jullie te delen. Het waren voor ons als gezin heel waardevolle momenten. Boven alles hopen we dat er een eerste indruk van een aantal belangrijke lessen uit deze geschiedenissen in het hart van ons zoontje is achtergebleven!

4 opmerkingen:

  1. wat je schrijft dat hij zoveel onthoudt is zo mooi om te ervaren he!
    onze jongste is nu bijna 5 en had op school verteld, toen de juf over Jozef verteld had: daar hebben we gezinsmoment over gehad.
    en dat is toch wel al begin dit jaar geweest.
    Zo goed om te doen dan he! Je kinderen al jong vertellen over God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Carlien,
      Ja zeker, het is de tijd meer dan waard!
      Heel mooi dat je vijfjarige zich het gezinsmoment nog wist te herinneren, dat is toch ook weer bemoedigend voor ons als ouders! Jullie ook heel veel zegen met jullie gezinsmomenten!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  2. Beste Annemarie,
    Wat een mooi idee. Mag ik het gebruiken voor de kinderdienst in onze kerk?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!