woensdag 26 april 2017

Gezinsmoment: De Heere Jezus is opgestaan! (Pasen)

Omdat ik de gezinsmomenten over de Lijdenstijd ook allebei heb geplaatst wil ik hier nog graag het gezinsmoment over Pasen plaatsen om het geheel compleet te maken. Dit gezinsmoment heb ik vorige week samen met mijn zoontje gedaan, mijn man was er dus niet bij.

De belangrijke waarheid die ik mee wilde geven was: 'De Heere Jezus is opgestaan en Hij leeft voor altijd!'

Als introductie deed ik een soort toneelstukje met behulp van onze paastuin. Ik liet zien hoe de steen van het graf werd weggerold en de soldaten uit angst heel hard wegrenden. Daarna kwamen de vrouwen naar het graf van de Heere Jezus en ontdekten dat de steen was weggerold! Toen hoorden ze het blijde nieuws van een engel: de Heere Jezus is opgestaan!

De soldaten schrikken heel erg en rennen hard weg
De vrouwen komen bij het lege graf
Hierna vertelde ik het verhaal nog wat uitgebreider vanuit Mattheüs 28: 1-10 (met af en toe aangevuld vanuit een ander Evangelie) en met behulp van deze platen. Ik liet dit regeltje regelmatig terugkomen: de Heere Jezus is opgestaan, Hij leeft voor altijd! Ook benadrukte ik dat de vrouwen eerst heel verdrietig naar het graf gingen en dat ze later juist heel blij waren, omdat de Heere Jezus is opgestaan! De gezichtsuitdrukkingen van de vrouwen zie je ook heel mooi op de platen die ik gebruikte bij de vertelling.

Hierna maakten we dit werkje:

 
De vormen knipte ik uit gekleurd papier en mijn zoontje plakte ze steeds op. Achter de ronde steen plakten we een prop crêpe papier zodat de steen een beetje van het papier lijkt te komen. We maakten drie kruizen van stokjes, dat was wel even een gepriegel om op te plakken. Daarna plakten we nog een zon met stralen van propjes crêpe papier als teken dat we heel blij en dankbaar zijn dat de Heere Jezus is opgestaan en leeft! Als laatste schreef ik nog het eerste stukje van de tekst uit Mattheüs 28: 6 op de steen: 'Hij is hier niet, want Hij is opgewekt.'

Het werkje hingen we naast het vorige werkje over het sterven van de Heere Jezus. Ook het paastuintje staat er nog, alleen nu wel met een weggerolde steen en een leeg graf. Regelmatig kijken we er nog samen even naar en herhaal ik wat zinnen uit het verhaal die mijn zoontje dan afmaakt. Bijvoorbeeld: De Heere Jezus is .... (opgestaan), de steen was ..... (weggerold), enz. Ook zingen we de liederen: 'Maria kwam bij het graf' en 'Daar juicht een toon, daar klinkt een stem.' De tekst uit Mattheüs 28:6: 'Hij is hier niet, want Hij is opgewekt,' oefenen we regelmatig. We zeggen alleen in plaats van 'opgewekt', 'opgestaan', omdat dit wat 'bekender' klinkt.

 
Later bedacht ik nog dat het erg mooi was geweest om rond deze tijd iets van bloemzaadjes te zaaien en deze op te zien komen als symbool van de opstanding en het nieuwe leven. Helaas was Pasen toen al voorbij, dus wie weet ga ik dat volgend jaar doen bij leven en welzijn!

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch altijd leuke knutselwerkjes, Annemarie! En wat mooi om zo de belangrijke waarheid al vertellend steeds terug te laten komen. Bedankt voor het delen en veel zegen samen gewenst!
    Groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind je opgestaan ook niet wat anders dan opgewekt? Opgewekt word je door iemand anders, opgestaan deed Hij Zelf! Omdat Hij God is, is Hij opgestaan! Dan klinkt de Statenvertaling niet alleen bekender, maar is dan ook krachtiger in het verwoorden...
    Gods zegen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in dit Bijbelgedeelte vind ik 'opgestaan' ook beter passen omdat de Heere Jezus in dit gedeelte centraal staat.

      Dat de Statenvertaling soms krachtiger overkomt in bepaalde verwoordingen herken ik wel. De Herziene Statenvertaling vind ik prachtig, maar ik lees nog altijd graag in mijn stille tijd de Statenvertaling ernaast omdat ik dan soms nog meer uit een gedeelte haal.

      Hartelijke groet van Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!