donderdag 6 april 2017

Gezinsmoment: Adam en Eva zijn ongehoorzaam (Lijdenstijd)


Afgelopen zondag hielden we een gezinsmoment over de zondeval (Genesis 3) en we hebben dit moment gekoppeld aan de Lijdenstijd. We willen graag laten zien dat het door de ongehoorzaamheid van Adam en Eva (de mensen) komt dat het noodzakelijk werd dat de Heere Jezus stierf aan het kruis om de straf voor onze ongehoorzaamheid en zonden te betalen, zodat we weer een schoon en nieuw hart kunnen krijgen. Ons volgende gezinsmoment zal dan ook gaan over de kruisiging van de Heere Jezus waarbij we deze link hopen te leggen.

Als belangrijke waarheid wilden we meegeven: 'Adam en Eva (de mensen) zijn ongehoorzaam geweest aan God en daardoor werd ons hart boos en slecht en is de zonde in ons hart gekomen.' 

Als inleiding had ik een appel verstopt onder een theedoek en mocht ons zoontje raden wat er onder zat. Daarna haalden we de appel te voorschijn en mocht hij er een hap van nemen.

Mijn man vertelde hierna het Bijbelverhaal uit Genesis 3 en gebruikte daarbij deze platen. Tijdens het verhaal werd de belangrijke waarheid zo goed mogelijk uitgelegd.

Als verwerking maakten we eerst de boom van de kennis van goed en kwaad. Ik had van te voren al een boom uitgeknipt en opgeplakt en daar stempelden we appels bij met rode verf. De appel die ik gebruikte tijdens de introductie sneed ik doormidden, we deden er verf op en stempelden samen appels aan de boom:


Daarna kleurde ons zoontje deze kleurplaat van de slang. Ik knipte de slang uit en we hingen hem in de appelboom. We praten met elkaar nog over wat het betekent om een boos en slecht hart te hebben. Je zou dit uit kunnen leggen door te zeggen dat we vanuit onszelf niet naar de Heere willen luisteren, maar onszelf het belangrijkst vinden. We legden zonden in ons hart nog eens uit door te vertellen dat dit verkeerde dingen in ons hart zijn die de Heere heel erg vindt. We brachten het dichterbij door een aantal stenen bij de boom neer te leggen met dingen die niet goed zijn (zonden) uit het leven van alledag.


Als laatste noemden we nog dat Adam en Eva straf kregen van de Heere, ze moesten weg uit de mooie tuin: het paradijs. Ook wij hebben straf verdiend.... Kan het dan nooit meer goed komen tussen de Heere en tussen ons? Gelukkig kan dat wel! De volgende keer gaan we zien dat de Heere Jezus, de Zoon van God, onze straf wilde dragen, waardoor we weer een heel nieuw en schoon hart kunnen krijgen! Zo eindigden we dit gezinsmoment, wat de hele verdrietige waarheid van de zondeval laat zien, toch met blijdschap en hoop!

Ik maakte nog een mooi 'kijkplekje' boven op het speelgoedkastje (zie foto bovenaan dit bericht). Deze week kijken we er regelmatig nog even naar en stel ik er nog wat vragen over. Fijn om te merken dat ons zoontje er op zijn niveau nog veel van weet en er al een hoop van begrijpt!

2 opmerkingen:

  1. Mooi dat je weer een gezinsmoment deelt. Zo'n kijkhoekje vind ik heel sterk! Het is zo mooi (en leerzaam!) als de Bijbel in huis zichtbaar is. Ik heb alleen altijd een beetje moeite met het knutselen met eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ariëtte,
      Ons zoontje heeft het stukje appel zonder verf heerlijk opgepeuzeld en de volgende keer (heb ik nu niet gedaan) zou ik van het andere stukje het randje verf af kunnen snijden en de rest in de tuin kunnen leggen voor de vogels ;-).
      Ja, ik ben ook erg blij met mijn kijkhoekje, 't past precies zo op het speelgoedkastje!
      Hartelijke groet van Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!