dinsdag 1 maart 2016

Eenvoudig haakpatroon voor een mooi dekentje!

 
 
 
Al heel lang wilde ik graag beginnen met haken en een paar weken geleden heeft mijn schoonmoeder me een leuk patroon aangeleerd voor een dekentje. Sindsdien ben ik de hele tijd tussendoor aan het haken, in het begin kon ik bijna niet stoppen. Je kunt het overal mee naar toe nemen, ook als je bijvoorbeeld op visite gaat, want als je het patroon eenmaal door hebt gaat praten en haken prima tegelijk.

Ik ben dus begonnen met het dekentje wat je boven op de foto ziet. Het wordt een baby-dekentje. Als we een meisje krijgen voor ons eigen kindje (maar dat weten we (nog) niet) en anders wordt het voor iemand anders of bewaar ik het. Maar ik had gewoon zin om een roze dekentje te gaan maken ;-).

Het is een heel eenvoudig patroon wat je zo door hebt en je hebt maar drie steken nodig om dit te maken. Hieronder geef ik het patroon door voor als je er ook zin in hebt gekregen!

Je hebt maar drie verschillende soorten steken nodig voor heel dit dekentje.
- een losse
- een vaste
- een stokje
Klik hier voor een YouTube filmpje waar deze drie steken worden uitgelegd. Als je deze drie steken kunt haken, kun je het hele dekentje maken.

Hier komt het patroon:

Eerste rij: een hele rij losse steken. Mijn dekentje heeft een lengte van ongeveer 80 cm, maar je kunt doen wat je leuk vind. Let er wel op dat het aantal losse steken deelbaar is door 5, anders kom je niet uit met het patroon! Even goed tellen dus!
Omdraaien
Tweede rij: 2 losse overslaan en 5 stokjes in de 3e losse zodat je een boogje krijgt - 2 losse overslaan  en dan 1 vaste in de 3e losse - 2 losse overslaan en dan 5 stokjes in de 3e losse zodat je een boogje krijgt - 2 losse overslaan en dan 1 vaste in de 3e losse - dit steeds herhalen tot de rij af is (Als het goed is eindig je deze rij met 2 losse overslaan en dan 1 vaste in de 3e losse)
Omdraaien
Derde rij: Alleen aan het begin van deze rij 5 losse - een vaste in het 3e stokje - 2 losse en dan een stokje tussen de boogjes in de vaste - 2 losse en dan een vaste in het 3e stokje - 2 losse en dan een stokje tussen de boogjes in de vaste - dit herhalen tot de rij af is (Als het goed is eindig je deze rij met een stokje tussen de boogjes in de vaste)
Omdraaien
Herhaal nu om de beurt de tweede rij en de derde rij heel veel keer. Officieel is het dekentje vierkant, maar je kunt het zo groot maken als je zelf wilt natuurlijk.
 
Als ik het zo lees dan ziet het er wel een beetje ingewikkeld uit, maar dat is het niet. Je moet het gewoon even uitproberen en je kunt met haken heel makkelijk en snel een stukje uithalen. Als je iets niet snapt mag je het natuurlijk ook altijd vragen ;-).

Hieronder nog een keer een foto van wat dichterbij, zodat je het patroon wat beter kunt zien. Het zijn eigenlijk gewoon allemaal boogjes boven elkaar:


 

17 opmerkingen:

  1. Mooi hoor en heel leuk om te doen. Mijn moeder gaat me binnenkort ook haakjes geven. Ik wil graag kraambedankjes haken. Lijkt me heel leuk om te doen

    Groetjes, gabrielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk patroon en wat netjes gedaan! Helemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi joh! Echt knap!

    Groetjes, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wouw, leuk! Ik wil de haaknaald binnenkort ook weer eens ter hand nemen. Echt lekker ontspannend om te doen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is super leuk! Ik heb bijna het zelfde patroon ook eens gebruikt voor een baby deken. Heerlijk ontspannen vind ik het haken... even wat anders ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hi, mag ik wat vragen? welke naald en wat voor soort haakkatoen gebruik jij? dank je wel, alvast! AnneR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Anne,
      Ik gebruik geen haakkatoen, maar dunne wol. Ik heb een haaknaald met als dikte 4, maar je kunt ook 3,5 gebruiken. Groetjes Annemarie

      Verwijderen
    2. dag Annemarie, dank voor je snelle antwoord! ik ga het proberen... Goed weekend!

      Verwijderen
    3. Leuk dat je het gaat proberen!! In het begin was het voor mij echt even uitproberen, ik heb heel vaak stukjes uitgehaald. Maar nu ik het patroon doorheb ga ik als een trein ;-). Dus niet te snel opgeven! Succes! Liefs Annemarie

      Verwijderen
  7. Kijk, hier istie.. super leuk! Kom ook gerust hier eens een poosje haken. Ik heb ook veel haakboeken om in te kijken en ideeen op te doen voor het eventueel volgende project �� Ik heb altijd tig projecten op de pen staan.. zo'n fijn werkje! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rolinda, dat klinkt ERG leuk, wie weet kan ik wel een keer langskomen als ik de auto heb. Ik vind het haken ook heerlijk om te doen. Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  8. Gezellig met je kleine mannetje en je haakwerkje: geniet ik van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schattig dekentje. Vanavond hoop ik ermee te beginnen maar ik begrijp het einde van de derde toer niet: Eindig je met een vaste op het derde stokje van het eerste stokjesgroepje òf met een stokje op de laatste losse?
    Alvast dank voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je het dekentje gaat maken! Je eindigt met een stokje op de laatste losse (dus niet op het stokjesgroepje)
      Succes ermee! Liefs Annemarie

      Verwijderen
  10. Beste Annemarie,

    Bedoel je niet dat het totale aantal steken deelbaar moet zijn door zes? Met vijf komt het niet uit.

    Hartelijke groet!
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Maaike,
      Het is al weer even geleden dat ik het dekentje heb gemaakt, maar ik weet nog wel dat ik ook een beetje heb ´gerommeld´ om het uit te laten komen. Ik zou dan inderdaad maar zes aanhouden in plaats van vijf.
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!