woensdag 30 maart 2016

Een blog over kinderkleding

Ik kan er altijd zo van genieten om kleren te kopen en uit te zoeken voor mijn zoontje en daar is op zich niets mis mee natuurlijk. Alleen moet je wel een beetje oppassen dat je niet blijft kopen, kopen en kopen....;-).

Een broek met bretels vind ik
superleuk ;-). 
Het is helemaal niet nodig om zoveel geld aan kleding uit te geven en je kunt het vaak voor veel mooiere doelen gebruiken. Daarom heb ik voor mezelf de volgende dingen bedacht en het werkt! Ik kan nu gewoon leuk en bewust kleren kopen zonder dat ik enorm duur of veel koop. Dan blijft het tenminste ook echt leuk en kan ik er van blijven genieten zonder dat ik het idee heb dat ik op een verkeerde manier mijn geld uitgeef of dat het te belangrijk voor me wordt.

* Ik koop alleen dingen die ik echt mooi vind. Als ik ergens over twijfel dan doe ik het gewoon niet, want meestal vind ik het dan toch niet leuk als ik het uiteindelijk in huis heb.

Donkerblauw met wit is
eigenlijk altijd wel goed bij
mij ;-).
* Ik koop dure kleding tweedehands. Ik vind voor jongens stoer erg leuk, maar ik heb ook best wel een beetje een klassieke smaak. (Donker)blauw, wit, grijs enzo en dat valt vaak wat duurder uit. Daarom vind ik het ideaal om regelmatig naar een tweedehands kledingwinkel te gaan. Het liefst koop ik het namelijk gewoon in de winkel, in plaats van op Marktplaats. Dan kun je het gelijk zien en weet je zeker dat het leuk is en er nog mooi en schoon uitziet. Ik heb nu twee winkels waar ze veel tweedehands kleding verkopen van helemaal mijn smaak. Die houd ik altijd goed in de gaten, ook voor de aanbiedingen. Ik heb daar al heel vaak hele leuke en goedkope dingen kunnen krijgen die er nog prachtig (eigenlijk als nieuw) uitzien, maar dan wel heel goedkoop. Echt leuk is dat. Dus misschien kun je eens kijken of er in jouw buurt ook zo'n tweedehands kledingwinkel is! Ook kijk ik regelmatig even bij de goedkopere winkels zoals H&M, Wibra, Zeeman en dan koop ik ook voor niet al teveel geld.
Een eenvoudig
overhemdje van de
H & M, maar wel
heel leuk.

* Genoeg is genoeg! Als ik wil dan kan ik blijven kopen, want ze hebben zoveel leuke dingen in de winkels! Of ik zie weer iets heel leuks bij een ander jongetje ;-). Toch heb ik gemerkt dat als ik maar blijf kopen ik daar niet blij van wordt. Het kan dan al snel te belangrijk worden hoe mijn kind eruit ziet en ik ben er ook nog eens veel tijd mee kwijt. Het maakt mij veel gelukkiger om tevreden te zijn en te stoppen met kopen als ik genoeg heb. En dat doe ik nu dus ook gewoon. Als ik genoeg zomerkleren heb blijf ik niet steeds winkelen of ga ik ook niet nog meer zomerkleren kopen omdat ik ze zo leuk vind. 

* Ik houd een uitgavenlijstje bij. Als ik nieuwe kleding heb gekocht voor mijn zoontje, schrijf ik dit thuis meteen op zodat ik precies weet hoeveel geld ik uitgeef aan de kleding. Anders bestaat het gevaar dat je denkt dat je nog niet zoveel hebt uitgegeven, maar als je dan alles op een rijtje gaat zetten is het toch meer dan je denkt!

* Ik ben blij met de dingen die ik heb. Juist omdat ik niet te veel kleding heb voor mijn zoontje, niet heel duur en bewust koop hoef ik geen schuldgevoel te hebben als ik naar zijn kleren kijk. Ik kan en mag er oprecht blij mee zijn!

Nu nog even een paar leuke fotootjes aan het eind...

Dit is een al wat oudere foto van Kaleb van afgelopen zomer. Ik vind het petje wat hij op heeft zo leuk, het is van de H&M. Alleen: helaas meneer trok het steeds van zijn hoofd. Maar deze foto met pet heb ik in ieder geval ;-).
 
Lopen achter de loopauto is op het moment helemaal geweldig. Dit broekje met bretels heeft hij deze winter heel vaak aangehad met een leuk overhemdje erop.
 
Hier mocht Kaleb even de bril van zijn tante op. Is het niet een heus professortje zo?
 
 

10 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik vind het grappig om te merken dat ik echt veel makkelijker ben geworden in kleding de laatste tijd. Het moet wel leuk zijn, maar het hoeft niet perfect. Zeker niet voor thuis. En Lise draagt bijna alles van Eva, dat is ook echt super handig.
    Ik ben er nog niet uit wat ik vind van de goedkope winkels (erg fijn) waar je wel weet dat mensen waarschijnlijk onder slechte omstandigheden en voor weinig salaris moeten werken. Meer tweedehands is dan wel een beter idee misschien..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Lisanne, dat is een goede ontwikkeling denk ik: dat je steeds makkelijker wordt! Te perfect is nooit goed, op alle gebieden niet (ook bijvoorbeeld in het huishouden, ik ben het ook steeds meer aan het leren, maar het is een proces ;-)) En groot gelijk dat je Lise de kleertjes van Eva aan doet, zou ik ook doen. Dat is handig met twee meiden!
      Wat je zegt over de goedkope winkels begrijp ik. Tegen mij zei pas ook iemand dat er waarschijnlijk bij deze winkels soms kinderarbeid/arbeid onder slechte omstandigheden aan te pas komt. Voordat ik deze blog plaatste heb ik daarom nog even op internet rondgekeken of dat zo was. Het blijkt een beetje lastig te achterhalen bij sommige winkels, en ik heb het ook niet op mijn blog gezet. Maar nu jij er over begint toch even kort wat ik heb gevonden, met de linkjes erbij als je het interessant vind om te lezen:
      - Van de ZARA vond ik het volgende artikel: http://www.duurzaam-ondernemen.nl/kledingmerk-zara-opnieuw-in-opspraak-in-brazilie%CC%88/. Ik koop tegenwoordig liever geen kleding meer bij deze winkel, ik vind het geen prettig idee dat de kleding die mijn kind of ikzelf aan heb zo gemaakt is.
      - Van de kleding van Wibra en Zeeman kon ik niet echt wat duidelijks vinden.
      - Van de H&M (waar ik had gehoord dat daar ook sprake was van kinderarbeid) las ik juist dat ze intensief samenwerken met UNICEF om het leven van kinderen te verbeteren: https://www.unicef.nl/wat-kun-jij-doen/betrokken-ondernemen/unicef-partnership/hm-en-unicef/ Kinderarbeid of arbeid onder slechte omstandigheden en deze samenwerking lijkt me niet echt samengaan, dus ik denk wel dat die kleding eerlijk gemaakt wordt.
      In ieder geval vind ik tweedehands wel ideaal ja, zeker nu ze de kleding nog zo kort aanhebben en een fijn idee dat het (bijna) altijd eerlijk gemaakt is!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  2. Wat een schattige foto's! Slim om bij te houden hoeveel geld je aan kleding uitgeeft. Ik probeer dat met kleding die ik voor mezelf koop ook te doen. En de tip 'genoeg is genoeg' is voor mij ook een goede. Niets steeds in winkels en op webshops kijken dus... (Soms erg lastig, vind ik!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dingen die ik hierboven heb opgeschreven pas ik inderdaad ook toe op mijn eigen kleding. En genoeg is genoeg werkt echt: ik kocht vroeger veel meer kleding dan nu, maar eigenlijk ben ik nu tevredener en blijer met de kleding die ik heb dan toen ik steeds maar weer iets nieuws kocht! Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. Zo leuk kleding shoppen. Hier in de buurt zijn 2 keer per jaar 2de hands kinderkleding,speelgoed en baby spullen beurzen. Daar kan je voor een leuk prijsje hele mooie/leuke dingen kopen. Bij betaling komt 10% van je totaal prijs erbij voor een goeddoel. Morgen is er weer een beurs en we gaan er met een groepje vriendinnen heen. Heb er zin in.
    Deze week heb ik de zomerkleding van afgelopen jaar erbij gepakt en gepast met de kinderen. Nu weet ik wat ze hebben en heb ik een lijstje gemaakt met wat ze nodig hebben. Natuurlijk als ik iets heel moois zie voor klein prijsje dan koopt ik het, maar op deze manier blijf ik binnen het budget en ligt er niet teveel kleding in de kast.
    Ik vind het ook zo jammer als ze een leuk setje maar 2 keer aan hebben gehad doordat er te veel kleding in de kast ligt.
    liefs Gabriëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat klinkt dat ontzettend leuk zo'n beurs en handig zo'n lijstje. Je voorkomt dan inderdaad dat je dingen gaat kopen die je helemaal niet nodig hebt! Liefs Annemarie

      Verwijderen
  4. Leuke blog en wat een grappige foto met die bril!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kleding van Wibra is vrijwel allemaal 'made in Bangladesh' (ik kijk op de merkjes binnenin), dat zegt genoeg. Ik koop daar geen kleding meer. H&M lijkt wel op de goede weg te zijn wat betreft duurzaamheid en eerlijkheid, maar kan nog veel beter. Ik koop om deze reden graag tweedehands (ook beter voor milieu en portemonnee) of kijk op www.rankabrand.nl om te kijken of het eerlijke kleding is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al een paar merken ingevoerd op rankabrand om te kijken wat er uitkwam, interessant! Ik vind het alleen wel een beetje kort door de bocht dat een merk als Jottum (wat ook ergens in een winkel wordt verkocht die alleen maar eerlijke kleding verkoopt) en Prenatal gelijk een E-lebel krijgen omdat ze maar beperkt informatie verschaffen over hun duurzaamheidsbeleid, want als je geen informatie hebt kun je er ook geen oordeel over geven. Maar verder wel een handige site om zo nu en dan op te kijken en ik zag dat je zelfs supermarkten zoals de AH kunt intypen. Bedankt! Hartelijke groetjes, Annemarie

      Verwijderen
  6. Het blijft leuk al die babykleding.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!