vrijdag 29 mei 2015

Help, ik moet nog zoveel doen! (met handig schema)

 
 
Heb je soms ook het idee dat je nog zoveel moet doen en dat je nooit klaarkomt? Op zich heeft iedereen dat denk ik wel eens, maar het wordt vervelend als het je echt helemaal gaat beheersen. Dan merk je plotseling dat je tijdens je stille tijd totaal je aandacht er niet bij kunt houden en er allerlei gedachten door je hoofd heen dwarrelen. Of je merkt dat je een beetje gejaagd en vluchtig bent in je werk, dat je gaat piekeren of dat je niet meer zo lekker kunt slapen:  
Een tijdje geleden heb ik zelf zo'n periode gehad en ik vond het helemaal niet leuk. Ik had het idee dat ik nooit klaar was en ik had altijd een heel ontevreden gevoel. Nu gaat het gelukkig veel beter! Een van de dingen die mij echt hebben geholpen is een avond met Theo Visser die mijn man en ik ongeveer een jaar geleden hebben bezocht. Het thema was: 'Hoe houd ik al die ballen in de lucht?' Dat was precies  ook een beetje wat ik me toen afvroeg: hoe houd ik dit allemaal vol en is het wel de bedoeling dat ik dit allemaal doe? Ik ben nog steeds erg dankbaar voor het hele handige schema wat we toen aangereikt kregen. Dankzij dat schema kreeg ik weer een beetje overzicht in mijn taken en ook kreeg ik meer helder wat echt belangrijk was en wat minder belangrijk. Ook hielp het me om bepaalde dingen los te laten. Misschien is het goed als je dit schema ook eens invult voor jezelf. Ga er een keertje even voor zitten: het kan echt heel verhelderend werken! Ook als je het nog geen eens echt heel erg druk hebt is het goed om het eens in te vullen zodat je inzicht krijgt in wat echt belangrijk is en wat minder of niet belangrijk. Toen ik het schema op internet opzocht bleek het nog best wel bekend te zijn, dus misschien ken je het wel. Het ziet er zo uit:


Hieronder zal ik uitleggen hoe je het schema heel eenvoudig in kunt vullen voor jezelf.
Je pakt een wit papier en dan teken je een grote plus, zodat je de vier bovenstaande vakken krijgt. Bovenaan schrijf je urgent en  niet-urgent en links niet belangrijk en belangrijk, zoals hierboven in het schema. Even voor de duidelijkheid: het woord urgent is meer gericht op dingen die (snel) moeten gebeuren en het woord belangrijk heeft meer te maken met de waarde die je aan bepaalde dingen geeft. Dan ga je het schema vak voor vak invullen.

Het eerste vak: DOEN. NU!
Belangrijk en urgent (links bovenaan)
Hier schrijf je je taken en dingen die gewoon elke dag of een keer in de zoveel tijd moeten gebeuren. Ze zijn belangrijk en urgent. Stille tijd houden, koken en huishouden zijn dingen die je elke dag moet doen. Zet er steeds tussen haakjes achter hoeveel tijd je aan elk iets wil besteden. Je mail, een Bijbelstudie, boodschappen, vrijwilligerswerk, of een vrouwenmorgen zijn dingen die je niet elke dag hoeft te doen maar wel belangrijk en urgent kunnen zijn. Zet daar dan achter welke dag het is en hoeveel tijd je er mee kwijt bent.

Het tweede vak:  DOEN. INPLANNEN!
Belangrijk maar niet urgent (rechts bovenaan)
Hier schrijf je de dingen op die niet urgent zijn, maar wel (erg) belangrijk voor jou. Dit zijn vooral de dingen die te maken hebben met je persoonlijke gaven en talenten die de Heere je heeft gegeven. Het is ook heel goed om hier voor te bidden. Wat vind je fijn om te doen, wat is belangrijk voor je, wat past bij je en hoe kun je je gaven gebruiken? Denk aan dingen als lekker even een rondje lopen, met een vriendin afspreken, gesprekken voeren, lezen, bakken of muziek maken. Ik denk bijvoorbeeld ook aan een kaartje sturen naar mijn adoptiekindje of een lange mail sturen naar mijn vriendin die in een ander land is. Het is heel belangrijk dat je deze dingen doet, maar ze hoeven niet direct te gebeuren. Daarom plan je ze ook in. Zet achter elke taak welke dag en hoeveel tijd je hieraan wilt besteden.

Het derde vak: NIET DOEN. DELEGEREN
Niet belangrijk maar wel urgent (links onderin)
Hier komen de dingen die niet belangrijk voor jou zijn maar wel urgent. Met andere woorden: dingen die eigenlijk niet bij je passen, maar die wel moeten gebeuren. Het is de bedoeling dat je deze dingen zo veel mogelijk probeert te delegeren. Best wel moeilijk, want voor je idee wil je anderen natuurlijk helemaal niet met jouw dingen opzadelen ;-(. En bovendien zijn ze ook nog eens urgent, dus ze moeten wel gebeuren. En dat maakt het lastig om ze lost te laten. Toch heb ik ervaren dat het heel goed is om dit te doen. Want als je in dit vak taken loslaat, kun je de taken waar de Heere je echt voor roept veel beter en completer uitvoeren! En dat geeft veel meer rust en tevredenheid. En bovendien: soms sta je echt nog verrast als je bepaalde dingen aan mensen vraagt. Dan merk je ineens dat ze het heel leuk vinden om die taak van je over te nemen of om iets voor je te doen! Mijn moeder haalt nu bijvoorbeeld vaak even de voeding voor mijn zoontje als ze toch in die winkel is. Dat scheelt mij veel tijd omdat ik lopend naar de winkels moet omdat ik geen auto heb en mijn zoontje nog niet op de fiets kan. En misschien is het toch tijd dat je eens uit die ene commissie stapt omdat die wel heel urgent is, maar eigenlijk helemaal niet zo bij je past en iemand anders dat ook prima kan doen. Dat heb ik ook een paar keer gedaan en achteraf gezien vond ik het toen een beetje moeilijk, maar het was wel goed. En wie weet kun je dan veel meer tijd vrijmaken voor dingen die echt belangrijk of urgent zijn voor jou, zoals stille tijd of je gezin. (Ik noem zomaar even wat..;-)).

Het vierde vak: NOOIT DOEN. NIEMAND.
Niet belangrijk en niet urgent (rechts onderin)
Dit vak noem ik mijn prullenbak ;-). Ik vind dit ook een heel moeilijk, maar ook een ontzettend goed vak! Als jij het te druk hebt en daardoor bijv. geen rust  hebt in je stille tijd dan denk ik echt dat er dingen zijn in je leven die je in de prullenbak moet doen. Dus denk er biddend over na: welke dingen kan ik in dit vak zetten en moet ik echt loslaten? Waarschijnlijk zal je van een aantal taken gaan inzien dat ze eigenlijk helemaal niet zo belangrijk en urgent voor je zijn dan dat je misschien eerst wel dacht. Wat je in dit vak ook kunt doen is dat je een gedeelte van de tijd die je aan iets geeft schrapt. Toen ik dit schema een tijd geleden invulde weet ik nog dat ik heel vaak op mijn mail keek en dat ik besloten had het nog maar èèn keer per dag te doen. De rest van de keren deed ik dus in de prullenbak. Dat scheelt ook een hoop tijd!

Nog een paar opmerkingen:
* Als je merkt dat je het echt te druk hebt en je vindt het moeilijk om prioriteiten te stellen en om dingen te delegeren of in de prullenbak te doen, dan kun je misschien dit berichtje eens lezen wat ik al eerder schreef. Het gaat over je levensdoelen. Het bericht is in de eerste plaats gericht op getrouwde vrouwen en moeders, maar als je niet getrouwd bent kun je het ook aanpassen naar jouw situatie. Als je je levensdoelen helder hebt kun je namelijk veel beter scheiden wat nu echt belangrijk is en wat op de tweede plek komt.
* Er werd aangeraden om dit schema voor elke week in te vullen. Zelf heb ik dat niet gedaan, het kan wel natuurlijk als je het handig vind. Maar mijn ervaring is dat als je er gewoon èèn keer voor gaat zitten en je er heel bewust voor bid en over nadenkt je voor een hele tijd je taken helder hebt. Nu ik dit blogbericht aan het schrijven ben bedenk ik me dat het wel weer goed zou zijn voor mij om het weer een keertje in te vullen omdat ik mijn tijd best wel weer wat handiger kan indelen. Dus wie weet ga ik het binnenkort ook weer een keertje doen ;-).

Succes ermee!

3 opmerkingen:

  1. Hé, handig! Vooral zoals jij het schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! Ik heb er van de week al regelmatig aan gedacht als ik iets deed of wilde gaan doen. In welk vakje zou ik deze plaatsen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!